Što sve plaćaju vlasnici-suvlasnici u nesamostalnom "samostalnom" toplinskom sustavu zgrade X - dio IV

Što sve plaćaju vlasnici-suvlasnici više stambenog objekta kao vlasnici „vlastitog“ samostalnog toplinskog sustava prema Ugovoru o potrošnji toplinske energije?


U prošlom postu započeo sam analizirati strukturu (sastav) i podjelu ukupnih troškova koji se pojavljuju pri proizvodnji toplinske energije u tzv. „samostalnom toplinskom sustavu“.
No, prije bilo kakve daljnje konkretizacije i analize istih, potrebno je, po meni, naglasiti i krenuti od pitanja tko je najodgovorniji i tko ima najveći interes da svi troškovi koji opterećuju takve sustave budu što manji na godišnjem nivou?

U Zakonu o tržištu toplinske energije, u članku 53., stavak 12., piše  slijedeće:

U trenutku stupanja na snagu ovoga Zakona za toplinske podstanice u centralnom toplinskom sustavu, za vanjske instalacije i kotlovnice u zatvorenom toplinskom sustavu i proizvodna postrojenja u samostalnom toplinskom sustavu naknada za korištenje imovine vrednovat će se u iznosu neamortizirane vrijednosti imovine i razumnog prinosa na istu. Gore navedena imovina koja je starija od 20 godina odnosno vanjske instalacije koje su starije od 30 godina, osim ako nije drugačije uređeno postaje vlasništvo krajnjih kupaca.

    Samim donošenjem takvog zakona, sve nedoumice oko odgovora na navedeno pitanje su otklonjene!(?)
Naravno da je vlasnicima-suvlasnicima takvih sustava (ili bi trebao biti) najveći interes da sustav funkcionira ekonomično uz što je moguće manje godišnje troškove pa samim time nije (ili ne bi trebala biti) niti upitna odgovornost za isto.
     Međutim, ne mogu a da ne postavim osnovno pitanje koje mi se nameće:
„A u čijem je vlasništvu do sada bio takav sustav i čija je bila dosadašnja odgovornost za isto?“
     No, vratimo se trenutno na analizu ukupnih troškova takvih sustava, a o stvarnom vlasništvu i odgovornosti, za isto, nešto kasnije.

      Dakle, u prošlom postu sam pobrojio 5 nekih osnovnih grupa („pojavnih oblika“) troškova, a koji nastaju slijedom prirode tehnološkog procesa proizvodnje toplinske energije (ovdje se analizira sustav koji koristi prirodni plin kao primarni energent samo za proizvodnju toplinske energije za grijanje i pripremu potrošne tople vode).
Nastavno, radi lakšeg razumijevanja i snalaženja, temeljem članka 33. stavka 2. Zakona o tržištu toplinske energije, ministar gospodarstva donio je Pravilnik o načinu raspodjele i obračunu troškova za isporučenu toplinsku energiju, gdje se za „samostalni toplinski sustav“ (kao i za „centralni“ i „zatvoreni“) definiraju dvije (2) osnovne „grupe“ naknada (troška):

v     „SNAGA“ i „ENERGIJA“ – prema članku 2. stavak 3.:
o   ukupni troškovi toplinske energije – sastoje se od troškova za isporučenu toplinsku energiju i troškova priključne snage iz termoenergetske suglasnosti, odnosno, ako ne postoji termoenergetska suglasnost, priključna snaga utvrđuje se primjenom faktora 50 W/m3, uz uvjet da tako utvrđena priključna snaga ne može biti veća od tehničkih mogućnosti distribucijske mreže i nazivnih vrijednosti opterećenja priključka, uključujući i mjerila toplinske energije

v  naknada za „KUPAC TOPLINSKE ENERGIJE“ nije u navedenom Pravilniku nigdje spomenuta iako se u praksi (kod nekih „kupaca“) pojavljuje (kao posebno iskazana stavka u Ugovoru ili pak kao sastavni dio kategorije „SNAGA“)

Pokušati ću u nastavku, prijašnjih nabrojenih pet (5) grupa troškova, svesti na ove dvije (2) a koje su osnova troškova na kojima „počiva“ novi Zakon o tržištu toplinske energije (u definiranju troškova, naravno).
Ako pokušamo vizualno pojednostaviti, sveukupni troškovi za „samostalni toplinski sustav“ izgledaju ovako:


 Dakle, može se zaključiti da se u Zakonu o proizvodnji toplinske energije pod nazivom „SNAGA“ mogu aproksimirati prikazani troškovi kao „FIKSNI TROŠKOVI“, a pod nazivom „ENERGIJA“ kao „PROMJENLJIVI (varijabilni) TROŠKOVI“.
 Ako je tome tako, a „samostalni toplinski sustav“ je u vlasništvu vlasnika-suvlasnika više stambenih objekata, neminovno se nameće pitanje:
 „Zašto se dio troška kao „POSLOVNI TROŠAK“ i dio troška kao „FINANCIJSKI TROŠAK“, naziva trošak „SNAGA“(?) i kao takav se „naplaćuje“ „krajnjem kupcu“ a koji je vlasnik-suvlasnik tog istog „samostalnog toplinskog sustava“(!)?
 Naime, da se podsjetimo, za konkretni „samostalni toplinski sustav“, tvrtka koja je završila u stečaju, također je „naplaćivala“ kategoriju „SNAGA“ kao distributer toplinske energije putem tog istog „samostalnog toplinskog sustava“.
Nadalje, može se postaviti slijedeće pitanje:
Ako su do trenutka „povratka u vlasništvo“ toplinskog sustava (prema novom Zakonu o potrošnji toplinske energije) o kojem pišem, kroz troškove „SNAGA“ (KAO FIKSNI TROŠAK KOJI SE PLAĆA 12 MJESECI U GODINI), vlasnici-suvlasnici tog istog toplinskog sustava snosili trošak pod nazivom „FINANCIJSKI TROŠKOVI“ (amortizacija sustava, trošak kapitala i porez na dobit) gdje su „deponirana“ ta sredstva?
Ili, ako tome nije tako, zašto se na transparentan i jednoznačno jasan način ne daje vlasnicima-suvlasnicima PREGLED troškova za taj „njihov“ „samostalni toplinski sustav“? Ili se to ne čini namjerno od strane dosadašnjih distributera toplinske energije, a po sadašnjem nazivu „kupac toplinske energije“, jer ionako to „krajnji kupac ne razumije“?
Da, može se reći da takav način nije na osnovama liberalnog tržišta (cijene bi se trebale slobodno formirati sustavom „ponuda – potražnja“), međutim tome bi bilo tako da je tržište toplinske energije doista i STVARNO liberalizirano!
Nažalost znamo da tome nije tako u 90 % slučajeva širom RH, odnosno rijetka su mjesta, poput grada Siska, koja imaju registriranih više „kupaca toplinske energije“.

Vratimo se sada na „zgradu X“ i pokušajmo primijeniti, prije napisano, na konkretan slučaj. Možemo vrlo lako zaključiti da je potpisani Ugovor o potrošnji toplinske energije naprosto neprimjeren za navedenu zgradu, odnosno, blago rečeno, neusklađen sa interesima vlasnika-suvlasnika kako više stambenog objekta, tako i „samostalnog toplinskog sustava“, a ponajprije vlasnika-suvlasnika koji su „UKLJUČENI“. Osim nedorečenosti u smislu „prava-obveze“ ugovornih strana, nigdje nije definirano ono najvažnije za troškove budućeg razdoblja, odnosno koja je struktura ugovorenog troška pod nazivom „SNAGA“, a koja pod nazivom „ENERGIJA“, a što je, zbog trenutka u kojem živimo, esencijalni uvjet za SVE vlasnike-suvlasnike, a posebno za tzv. „UKLJUČENE“, odnosno one koji koriste „samostalan toplinski sustav“, kako za pripremu potrošne tople vode, tako i za grijanje cijelog objekta, kroz cijelu sezonu grijanja, bez obzira na to da li su poneke stambene jedinice „ISKLJUČENE“ (da se ne ponavlja isto iz prijašnjih postova).

Uvođenjem kategorije „kupac toplinske energije“, prema Zakonu o tržištu  toplinske energije, bez STVARNE liberalizacije tržišta, „krajnji kupac“ toplinske energije u „samostalnom toplinskom sustavu“ prepušten je pregovaranju o stvarnim troškovima „kotlovnice“ po principu „uzmi ili ostavi“!
Ako se tome, za konkretni slučaj, nadoda i činjenica „nesnalaženja“ (ne stručnost, ne znanje, površnost = ne kompetentnost … inat … ) pojedinih Predstavnika vlasnika-suvlasnika, tada doista ono što je DUGOROČNO i u interesu svih korisnika toplinske energije, pa i države RH („kotlovnice + obnovljivi izvori energije = energetska učinkovitost = tekovine EU) postaje NE od interesa svih, već samo nekih!

Za kraj ovog „posta“ postaviti ću pitanje:

Kome je i zašto u interesu da se ionako „nakaradno“ stanje u konkretnom objektu još više razjedini, a da pri tome ne možemo, ne želimo, ili iz nekih drugih razloga, ne pokušavamo na sve načine primijeniti načelo „za dobrobit svih, a ne samo nekima" i to samo zato jer ćemo kratkoročno nešto „ušićariti“?
    Vlasnicima-suvlasnicima, „kupcu toplinske energije“, Upravitelju … ili?
    
    Po meni, takvi i slični problemi su stvar samo vlasnika-suvlasnika više stambenog objekta, a samim time i „samostalnog toplinskog sustava“ o kojem treba donositi odluke kompetentnošću a ne „kratkovidnošću“!


O konkretnim prijedlozima „kako(?)“ u narednim postovima…

Nema komentara: